کد مطلب:193907 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

دوری کردن از حرص
و ایاكم أن تشره أنفسكم الی شی ء مما حرم الله علیكم فانه من انتهك ما حرم الله علیه هاهنا فی الدنیا حال الله بینه و بین الجنة و نعیمها و لذتها و كرامتها القائمة الدائمة لأهل الجنة أبد الآبدین [1] ؛ مبادا شیفته چیزی شوید كه خدا بر شما حرام كرده است؛ زیرا هر كس پرده حرمت خدا را در این دنیا بدرد خدا میان او و بهشت و نعمت ها و خوشی و مقام ارجمند و پایدار و پیوسته آن جا كه برای اهلش مقرر شده برای همیشه جدایی می افكند.

«ایاكم» یعنی بپرهیزید، حذر كنید، دوری كنید. «شره» به معنای حرص و مرتبه ای بالاتر از آن است. علامه مجلسی در تفسیر شره عبارت های مختلفی همچون «شدة الحرص» و «اسوء الحرص» بیان كرده اند. وقتی نفس انسان دلخواه خود را مطالبه می كند و در درون انسان رغبتی نسبت به آن چیز پیدا می شود، به دنبال به دست آوردن آن می رود. در این حالت انسان دچار حرص شده است و اگر مطیع خواسته نفس باشد و به این وضعیت ادامه دهد حرص او شدیدتر شده، تبدیل به شره می شود.

البته، این تفاسیر و تعابیر گاهی سبب، مسبب، لازم و یا ملزوم حرصند و گرنه خود حرص یعنی این كه انسان نعمت های الهی را بیشتر از حد نیاز برای خویشتن بخواهد.



[ صفحه 78]



ناگفته نماند خدای متعال وجود انسان را با مجموعه ای از شهوات و روحانیت در آمیخته است. به علت وجود شهوت در درون انسان، طبیعتا خواسته هایی فرا روی او قرار می گیرد. این خواسته ها اگر در حد معمول و منطقی باشند و قوام زندگی به آنها بستگی داشته باشد، حرص نیست. چرا كه شهوت خوراك، شهوت آسایش، شهوت جنسی و شهوت هایی از این قبیل از لوازم ادامه حیاتند و بقای نسل بشر به اینها بستگی دارد و كسی كه غذا نخورد و آب نیاشامد، سرانجامی جز مرگ در انتظارش نخواهد بود. كسی كه غریزه جنسی اش را ارضا نكند و شهوت خود را در این زمینه اشباع نكند دچار بیماری می گردد. خواسته های نفس در این حد و اندازه حرص نیست، بلكه از ضروریات قانون زندگی است. شارع مقدس نیز ارضای این نیازها را در حد معقول تایید كرده است.


[1] متن نامه.